Klacht over uw tandarts?
De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. Tóch kan het wel eens gebeuren dat u vindt dat u onjuist bent geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u dit met uw tandarts bespreekt.
Gesprek
Een gesprek met uw tandarts kan vaak verheldering geven. U kunt uw ongenoegen kenbaar maken en uw tandarts krijgt de mogelijkheid om het hoe en waarom van de behandeling en gang van zaken uit te leggen. Meestal is een gesprek afdoende en wordt samen tot een oplossing gekomen.
Second opinion
Soms is het vertrouwen hierna nog niet genoeg hersteld. U heeft dan de mogelijkheid om een andere tandarts een second opinion (tweede mening) te vragen. De mening van een tandarts die niet bij het conflict is betrokken, kan uw eigen visie bevestigen, nuanceren of een geheel nieuw inzicht geven. Wellicht is deze tweede mening aanleiding voor u of uw tandarts om het eigen standpunt te heroverwegen.
Klachtenregeling
Als u er met uw tandarts toch niet uitkomt én is uw tandarts lid van de KNMT, dan kunt u kosteloos gebruik maken van de KNMT klachtenservice.
Het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
Voor algemene informatie over de mondzorg kunt u terecht op www.allesoverhetgebit.nl . Via deze website kunt u ook vragen stellen aan het Tandheelkundig Informatiepunt. Zij kunnen u advies geven, uw vragen beantwoorden en adviseren.
Ook helpt het TIP u op weg als u een klacht heeft over uw tandarts. Het Tandheelkundig Informatie Punt is zelf geen klachtenbureau, maar zij kunnen u wel advies geven over hoe u om kunt gaan met de klacht. Het is belangrijk dat u eerst zelf uw klacht kenbaar maakt bij de behandelaar.
Komt u er samen niet uit? Dan kan het TIP u doorverwijzen naar een klachtenregeling.
Na indiening van uw klacht gaat een klachtenfunctionaris met uw melding aan de slag. Hij of zij geeft geen oordeel en doet geen uitspraak over schadevergoeding, maar bemiddelt tussen u en uw tandarts om samen tot een oplossing te komen. De meeste klachten worden zo opgelost.